Штучний інтелект — автор текстів

Останніми роками хіба що тільки праска ще не розповідала про штучний інтелект. Проте, на відміну від кібернетиків, пересічному українцю не все зрозуміло у цій новітній царині. Він ніколи не бачив оте «ШІ», тому не знає, що воно собою уявляє, і чому навколо нього так багато галасу. Одні вважають Artificial Intelligence видатним кроком вперед, який зробило людство. Інші, надивившись фантастичних нісенітниць, відверто його бояться. У даній статті ми розповімо про чергову потенцію цього — беззаперечно видатного! — людського витвору.

Мова піде про літературну «творчість». Останнє слово ми, про всяк випадок, взяли в лапки, але могли цього не робити. З подальшого змісту стане зрозуміло, чому.

Машини створюють контент

Мало хто про це знає, але сьогодні роботи пишуть велику частину того, що ми щоденно читаємо в Інтернеті. Скажемо більше: засоби штучного інтелекту для написання статей і есе стають дедалі доступнішими для будь-кого, включаючи навіть студентів!

У зв’язку із цим, як на нашу думку, виникають чималі етичні наслідки. Ми вважаємо, що у галузі, де людина співпрацює з машиною, настав час для серйозного вивчення питання етики штучного інтелекту. У цьому сенсі воно повинно посісти чільне місце і в освіті.

Роботи можуть писати!

Для третього покоління алгоритму обробки природної мови GPT-3 (формально він є генератором, створеним на базі навченого ШІ) потрібно лише кілька секунд, щоб створити текст, схожий на написаний людиною. Для прикладу, подібну витівку у серпні 2020 року вчинив Ліам Порр (Liam Porr). Скориставшись можливостями GPT-3, цей студент коледжу створив цілий фейковий блог, на який почали активно підписуватися інші спудеї.

А у вересні 2020 року GPT-3 написав цілий нарис для видання The Guardian. У ньому штучний інтелект переконував людей не боятися… штучного інтелекту!

Як це працює

ШІ робить це за допомогою так званої обробки і генерації природних мов (ОГПМ). Під час виконання алгоритму людська мова перетворюється на комп’ютерні команди і навпаки. Щоб досягти успіху, машинні алгоритми завчасно вивчають мільйони зразків текстів, слова, речення та абзаци, написані людьми. Набуте таким чином знання використовується для розуміння загального контексту людської мови, а в подальшому і для складання текстів.

Інший безкоштовний генератор вмісту Zyro здатний створювати тексти для веб-сайтів. Якщо перейти за посиланням, то можна буде вибрати одну із 12 категорій (тематик) для написання текстів:

  • ресторани й харчування;
  • готелі і подорожі;
  • життя і здоров’я;
  • спорт і дозвілля;
  • краса і косметика;
  • урочисті події;
  • сільське господарство і фермерство;
  • мода й одяг;
  • мистецтво і дизайн;
  • музика і розваги;
  • малий бізнес.

Що може «написати» Zyro

Вибравши у головному меню ресурсу «Ресторани й харчування», а потім «Японська кухня», через дві секунди можна отримати сім (!) різноманітних результатів. Для прикладу наведемо лише два тексти:

Our restaurant so offers an extensive wine list that includes award-winning wines, handpicked by our Sommelier. The restaurant will also feature a wide variety of Japanese and American dishes. It is a great choice for the discerning traveler The dining room is highly organized and spacious, presenting a sophisticated atmosphere. We strive to provide a unique dining experience with top-notch service and high-quality food. Our sushi bar serves up traditional sashimi and sashimi favorites.

І ще один варіант.

We want you to have the best experience possible in our restaurant. We want to make sure your dining experience is as comfortable as possible. We want to help you understand how to enjoy your dining experience and what you can do to enhance it. So we’ve built a team of smart and dedicated people who have a love for food and a passion for making people happy. We don’t just do it because it’s the best place to eat. We do it because it’s the best place to eat.

Якщо отриманий результат не припав до смаку, можна згенерувати ще більше варіантів. Справедливості ради доцільно відзначити одну прикру деталь. Не всі тексти «Зиро» генерує бездоганно. Деякі з них містять невеликі помилки. Проте для їхнього усунення вимагається набагато менше часу, ніж для написання нового твору. Аналіз показує, що цим генератором створено тексти навіть нішевих ресурсів.

Кілька слів про інші інструменти

Станом на сьогодні створено безліч інших цифрових інструментів для генерації текстового контенту. Серед них — синонімізатори, перефразери та переписувачі. Вони можуть генерувати до 1000 статей з одного «стартового» матеріалу. І кожна з них буде… унікальною!

Наприклад, програми Quillbot і WordAI швидко переписують текст (роблять рерайт) і ускладнюють виявлення плагіату. Ще один алгоритм WordAI може похвалитися написанням необмеженої кількості творів, ніби написаних людиною «від руки».

Вплив на освіту, письмо, суспільство

Перш за все, постають питання академічної доброчетності. Формально, використовуючи штучний інтелект, школярі і студенти можуть отримувати унікальні твори і обманним шляхом претендувати на отримання високих оцінок.

Тому, як на нашу думку, вже сьогодні у школах і університетах повинна проводитися роз’яснювальна робота на теми «авторства», «запозичень», «плагіату», «цитування» та інших. У згаданому сенсі приємно відзначити той факт, що у нашому університеті цим питанням вже приділяється увага. Зокрема, розроблено і введено у дію наказом ректора Кодекс академічної доброчетності учасників освітнього процесу Хмельницького національного університету. І це — лише початок.

Що ще може штучний інтелект

Найпростіше з того, що людині надають засоби ШІ, вже давно нею використовуються на побутовому рівні. Ми всі пишемо тексти у текстових редакторах і процесорах із застосуванням електронно-обчислювальних машин. І навіть не задумуємось над тим, що рутинну роботу по перевірці орфографії та граматики виконують алгоритми штучного інтелекту, впроваджені у код редакторів.

Елементи штучного інтелекту не перший рік використовуються і студентами, і викладачами. Це відбувається при написанні статей, кваліфікаційних робіт, методичних матеріалів тощо. Серед найуживаніших — засоби перевірки орфографії і плагіату, що їх надають онлайн такі ресурси як:

  • Advego;
  • E-txt;
  • Text.ru;
  • AntiPlagiarism;
  • UniCheck та ін.

Можливо, для когось це може видатися дивним, але ми схиляємось до думки про те, що отримані подібним чином результати варто було б вважати… «спільною творчістю з ШІ». З усіма наслідками, що з цього випливатимуть.

Про супутні проблеми

З оглядом на викладене вище, ні у кого не виникає сумнівів у тому, що засоби ШІ в якості авторів працюють блискавично. Вони здатні «творити» різними мовами, формувати і унікалізувати зображення тощо. Вже сьогодні алгоритми ШІ за лічені секунди:

  • генерують метадані;
  • створюють унікальні заголовки;
  • розробляють цільові сторінки;
  • продукують рекламу в Instagram;
  • синтезують ідеї щодо вмісту і розширення маркерів;
  • пишуть текст, оптимізований для пошукових систем.

Зрозуміло, що забороняти студентам використовувати подібні можливості немає сенсу. Вони повинні застосовувати ШІ, як автора для цифрових платформ і аудиторії. Можливо, наша оцінка повинна бути зосереджуватися на спроможності спудеїв уміло користуватися цими інструментами. За тієї умови, звичайно, що вони вказуватимуть джерело походження текстів.

Щодо справедливості

Гадаємо, у світлі піднятої нами проблематики питання справедливості оцінювання набуває неабиякої актуальності. Зрозуміло, що студенти, які матимуть доступ до кращих алгоритмів ШІ «авторів» (до більш природних, з ширшим функціоналом), зможуть за менший час продукувати кращий текст. Тим самим набуваючи конкурентної переваги перед іншими.

Немає сумнівів, що кращі алгоритми-автори будуть дорожчими і доступними для студентів із забезпечених сімей. Це може поглибити нерівність у навчанні. Для подолання останньої навчальні заклади змушені будуть вживати заходів щодо забезпечення усім рівних можливостей.

При цьому нам, щонайменше, знадобиться знати і враховувати:

  • кого цитують;
  • хто несе юридичну відповідальність за вміст і потенційну шкоду від нього;
  • прозорі системи для ідентифікації, перевірки та кількісної оцінки творів.

Не варто виключати й того, що (можливо, з часом) актуалізуються і питання дотримання прав машин. Про них вже йшлося у статті Щодо визнання прав машин. Не виключено, що знайомство із нею теж буде корисним для відвідувачів нашого сайту. 

В основу написання даного матеріалу покладено три статті. Це «In an AI world we need to teach students how to work with robot writers», «A college kid’s fake, AI-generated blog fooled tens of thousands. This is how he made it» та «A robot wrote this entire article. Are you scared yet, human?». Їх у різний час було опубліковано в інтернет-виданнях The Conversation, The Guardian і MIT Technology Review відповідно.

Матеріал ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons (із зазначення авторства) 4.0 Міжнародна.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *